sobota 13. dubna 2013

O vulgarismech


(Forma poněkud odlišná od mé obvyklé je způsobena tím, že toto dílo bylo původně vytvořeno pro jisté možná-kdysi-periodikum mého milovaného gymnasia. Takže nezasvěcený nepochopí. Asi nic. Ale to je jedno. Nemůžou všichni studovat v Chotěboři.)


Výhodou studia na vysoké škole je určitá volnost, která mi dovolila zhlédnout divadla septimy i 3.A už v pátek během studentského dne. Seděla jsem hezky vzadu, ve společnosti kvartáňat (dotčení snad prominou), za mnou seděli už jen primáni a učitelé. Pominu teď to, jakou míru hluku naši vaši nejmladší vytvářeli ve chvílích k tomu nevhodných. Zaměřím se na jazykovou stránku divadel.

Jsem si vědoma toho, jak náročné je divadlo secvičit, naučit se texty a všechno zorganizovat. (Ano, je to důvod, proč jsem byla spokojená se svou velice nenáročnou vedlejší rolí.) Dovolím si však – jak už jsem předestřela – pomenší výtku k výběru jazykových prostředků. Přiznávám, že mě lehce mrazilo, když kino plné „budoucnosti národa“ téměř hýkalo smíchy nad všemi těmi vulgarismy. Je mi jasné, že postava Heleny na nich byla do značné míry postavena, ale stále si stojím za tím, že těch slov mohla být čtvrtina a bylo by jich tak akorát.

Další věcí, nad kterou se mé ucho (jednou v budoucnu třeba i češtináře) pozastavilo, byly některé výrazy obecné češtiny pronikající do promluvy jinak striktně spisovné. Ačkoli uznávám, že to mohlo být způsobeno nervozitou, takže si svou kritiku veškerých nashle odpustím.

Nechápejte mě špatně, já v zásadě nikomu nebráním mluvit jako dlaždič a už vůbec ne obecnou češtinou, jenže jsou chvíle, kdy se lze vyjádřit i jinak. Zobecním-li své výtky, je to celkově problém dnešní mládeže, vlastně i včetně mě. I přes úpadek češtiny a tvrzení Geralda Crabtreeho, že lidstvo blbne, nevidím jediný důvod, proč by si lidé nemohli nadávat trochu inteligentněji. Protože v jaké jiné oblasti jazyka lze beztrestně vytvářet tolik neologismů?

Díky za vaši (ne)pozornost a s nadějí, že z toho třeba vyrostou. Mé Jméno


Žádné komentáře:

Okomentovat