úterý 5. července 2016

Maturitní

Nedávno mi má 14letá sestra položila zákeřnou otázku. Stěžovala si, že bude muset maturovat z matiky, proč prý se to odsouhlasilo. Z dívek v naší rodině jsem matematický génius já, realitě navzdory... (https://twitter.com/sinigaidd/status/719488721867960320)

Věrného Androida jsem nejdřív uklidnila tím, že státní maturita je výsměch gymnazistům, a že se svou nadprůměrnou inteligencí nebude mít problém ji složit. Nicméně pokusila jsem se proniknout i hloub. 

Věc se má podle mne nějak takhle: trpíme dlouhodobou společenskou neúctou. Je to nejspíš důsledek koňoumismu, a pravděpodobně i snahou o politickou korektnost a následné ignorování základních principů chování ve společnosti. Jsou určitě lidi, co o tom ví víc než já a kteří jsou povolanější se k tomu vyjadřovat. Každopádně tahle společenská neúcta vede k tomu, že se žáci chovaj neurvale k učitelům (jejich osobní i profesní kvality protentokrát nechme stranou), přičemž společnost to prakticky toleruje. Zároveň rodiče (často ti, co své děti v neúctě podporují), požadují po učitelích, aby jejich děti naučili úplně všemu, ale přitom, paradoxně, protestují, pokud učitelé po jejich dětech něco chtějí. Potom se všichni divíme, že jsou někteří žáci tupí jako štoudev a nic neumí. Potom se prosazuje povinná maturita z matiky jako řešení problému, který je ale někde úplně jinde. 

Říká to spousta lidí a já se taky přidávám se svou troškou do mlýna. Dokud budou pajdáky braný jako odpadová škola, kam jít, pokud se člověk jinam nedostane, a dokud budou rodiče svý děti podporovat v pohrdání autoritou učitelů, můžeme jako stát zavádět povinné zkoušky z čeho chceme, ale nic se tím nevyřeší. Stejně, jako povinná maturita z cizího jazyka na úrovni (tuším) B1 nezaručí, že bude celý národ schopen domluvit se anglicky jako Skandinávci, nezaručí ani povinná maturita z matiky, že budou žáci schopnější přemýšlet. Leda by se v dalších čtyřech letech dosáhlo naprosté změny státních maturit. Ale to je asi stejně pravděpodobné, jako že já budu v příštím volebním období prezidentem.

Žádné komentáře:

Okomentovat